Malta grzechu warta

Przyznam szczerze, że Malta to, jak do tej pory, jeden z moich ulubionych europejskich kierunków. Wyspiarskie państewko na morzu śródziemnym oferuje więcej atrakcji i wrażeń niż niejedna europejska stolica. Cudowny klimat, miejsca idealne do odpoczynku, rajskie widoki oraz szeroki wachlarz atrakcji dla fanów historii. To wszystko zachęca aby przeżyć wymarzone wakacje na Malcie.

Piękna flora Malty
Kilka faktów o Malcie
  • Malta zajmuje 14 miejsce na świecie pod względem poziomu zadowolenia z życia mieszkańców. Nic dziwnego, że obywatele republiki stanowią jedną z najbardziej szczęśliwych społeczności, mając pod nosem prawdziwe cuda natury. Niewątpliwie to miejsce sprzyja zadowoleniu z życia.
  • Cała stolica Malty – Valetta to jedno ogromne świadectwo historii pełne zabytków (jest ich 320 a całe Miasto wpisane zostało na listę światowego dziedzictwa UNESCO).
  • Na Malcie obowiązuje ruch lewostronny przemyślcie więc wypożyczenie auta jeśli nie czujecie się pewnie jadąc lewym pasem drogi. Poza tym jazda na Malcie bywa niebezpieczna – wąskie uliczki, strome zbocza,…
  • Językiem urzędowym jest maltański i angielski. Jeśli zdecydujecie się na wakacje na Malcie, nie obawiajcie się o komunikację – praktycznie wszędzie, bez najmniejszego problemu porozumiecie się po angielsku.
  • Valletta jest najbardziej słoneczną stolicą Europy. Malta to niemal gwarancja 300 słonecznych dni w roku.
  • Republika Malty to państewko wyspiarskie – jego główne wyspy to Malta, Gozo i Comino. Poza tym znajdziecie tu szereg mniejszych wysepek np. Cominotto, Wyspa Manuela czy mikrowysepkę Fungus Rock.
  • Kraj ten jest prawie 1000 razy mniejszy od Polski!
Wakacje na Malcie
Malta – jak się tam dostać i jak się przemieszczać.

Maltę odwiedziłam w 2016 roku. Pomysł na wyjazd pojawił się przy leniwym przeglądaniu Internetu pewnego wczesnowiosennego dnia. W oko wpadło mi zdjęcie formacji skalnej Azure Window. Zaskoczona jego pięknem postanowiłam poszukać opcji na dostanie się w to miejsce. Ku mojemu miłemu zaskoczeniu: loty dostępne z Gdańska za rozsądne pieniądze. Obecnie na tej trasie lata Ryanair. Niestety Azure Window już nie istnieje, zapadło się podczas sztormu w marcu 2017 roku.

Wspólnie z przyjaciółką zakupiłyśmy bilety za 250zł w obie strony! Drugie tyle kosztowało nas wynajęcie pokoju przez portal Airbnb. Zdecydowałyśmy się oczywiście na skromną opcję i wybrałyśmy pokój ze wspólną łazienką i dostępem do kuchni. Korzystając z dostępności marketu w pobliżu, śniadania i kolacje przygotowywałyśmy sobie same i posilałyśmy się na ogólnodostępnym tarasie. Traktowałyśmy nasz hostel jako bazę wypadową i nie spędzałyśmy tam zbyt wiele czasu.

Komunikacja miejska na Malcie oferuje karty miejskie – Tallinja Card. Koszt takiej karty jest stosunkowo niewielki (21€) biorąc pod uwagę fakt, że zwiedzicie z nią niemal cały kraj!. Ważna jest tydzień i w tym czasie korzystać można z autobusów bez ograniczeń na Malcie i Gozo. Więcej informacji znajdziecie na stronie transportu miejskiego Malty – TUTAJ.

Na Malcie byłyśmy tydzień w pierwszej połowie czerwca 2016 roku. Towarzyszyła nam wtedy przepiękna pogoda i średnio 30 stopni w ciągu dnia. Nasz turystyczny grafik pozostawał dość napięty, ponieważ nie miałyśmy zbyt wiele czasu. Jako zawzięte turystki postawiłyśmy sobie za cel zwiedzenie najważniejszych atrakcji wszystkich trzech głównych wysp- Malty, Gozo i Comino. W tym poście zajmiemy się wyspą Maltą – największą, bo zajmującą 78% powierzchni archipelagu i zamieszkałą przez 90% społeczeństwa. Może coś zainspiruje Was do zaplanowania wymarzonych wakacji. Wpis o Gozo dostępny jest tu: KLIK.

Velletta
10. Katakumby św. Pawła

Zacznijmy od miejsca, które na mnie zrobiło najmniejsze wrażenie, co wcale nie znaczy, że nie zrobiło wrażenia w ogóle. Na miejscu dziesiątym Katakumby Świętego Pawła. Do odwiedzenia tego miejsca zabierałyśmy się kilka razy. A to przyjechałyśmy za późno, a to miejsce okazało się zamknięte dla odwiedzających… Udało się za którymś razem. Wstęp kosztował kilka Euro. Katakumby zajmują dość spory obszar na terenie Rabatu (niedaleko stąd jest do Mdiny). Niektóre źródła podają, że w miejscu tym mieszkał w trakcie swojego pobytu na Malcie Święty Paweł – trafił on w to miejsce po rozbiciu się statku, którym płynął do Rzymu. Miejsce ciekawe samo w sobie, z przygotowanych plansz informacyjnych można również sporo dowiedzieć się o ówczesnych zwyczajach, nie tylko tych związanych z chowaniem zmarłych…

Malta - katakumby św. Pawła
Tak towarzyscy byli kiedyś Maltańczycy… 😉
9. Golden Bay

Wakacje na Malcie to z pewnością plażowanie! Jedna z piaszczystych plaż na wyspie – chyba ta najbardziej znana i według mnie jedna z najpiękniejszych wśród tych „turystycznych” to właśnie Złota Zatoka. Miło tam odpocząć po całym dniu zwiedzania i skorzystać z orzeźwiającej kąpieli lub napić się maltańskiego piwa o zachodzie słońca :).

Wakacje na Malcie
Miejscowe piwko – najlepiej smakuje o zachodzie słońca na złocistej plaży.
8. Popeye Village

Kolejne miejsce zajmuje Wioska Popeya. Przyznam szczerze, że miejsce to jest typowo komercyjne, z pewnością nastawione na rodziny z dziećmi, dla których to świetna atrakcja. Sama wioska powstała tu na potrzeby filmu kręconego tu w 1980 roku (link). Wioska mieści się w wąskiej zatoczce u podnóża klifu. Sama okolica robi spore wrażenie. Mimo zakazów postanowiłyśmy przejść przez barierki odgradzające od ulicy i pstryknąć kilka zdjęć z góry. Wejście do wioski kosztuje około 20€ – my z tej opcji nie skorzystałyśmy. Warto zaznaczyć, że dojazd autobusem do Popeye Village może być dość uciążliwy – autobusy kursują tu stosunkowo rzadko i trzeba liczyć się z tłumami, nam przyszło czekać na powrót około godziny. Fanom Popeya oraz rodzinom z dziećmi żądnymi atrakcji innych niż plażowanie polecam serdecznie!

Wakacje na Malcie
Widok na Wioskę Papaja z klifu.
7. Marsaxlokk

Niewątpliwie urocza wioska rybacka na południowym wschodzie Malty. To tu zobaczyć można typowe maltańskie łodzie – luzzu – w charakterystycznych barwach. Także w tym miejscu głodnym wrażeń smakowych polecam odpocząć przy wybrzeżu i posilić się świeżą rybą z porannego połowu. Wakacje na Malcie to także raj dla wybrednych podniebień i smakoszy owoców morza.

6. Tarxien

Jedna z wielu megalitycznych świątyń na Malcie. W moim subiektywnym rankingu zajmuje szóste miejsce. Miejsce historyczne, z pewnością godne uwagi nie tylko fanów historii, pełne ciekawych informacji odnośnie dawnej kultury mieszkańców Malty. Miejsce to wpisane jest na listę światowego dziedzictwa UNESCO. To przypadkowo odkryte w 1914 roku miejsce pochodzi z okresu neolitu i epoki brązu – najstarsza część kompleksu datowana jest na około 3500 rok p.n.e. Dwie główne części to Świątynia Centralna (największa) i Świątynia Południowa. W tej drugiej ściany przyozdobione są wzorami o spiralnym kształcie. Archeolodzy odkryli tu również ślady świadczące o składaniu w tym miejscu ofiar.

5. Mdina

Tak zwane Ciche Miasto w rzeczywistości sprawia wrażenie wymarłego. Co jakiś czas przemykają tylko szepczący turyści. Z pewnością klimat tego miasteczka jest wyjątkowy i niepowtarzalny! Wydaje się, że czas się tutaj zatrzymał. Mdina to dawna stolica Malty.

4. Valletta

To obecna stolica Malty i z pewnością najlepszy punkt wypadowy do zwiedzania wyspy (to tu znajduje się główna zajezdnia autobusowa i stąd dojedziemy w każde miejsce na wyspie). Valletta jest najdalej wysuniętą na południe i najbardziej słoneczną stolicą Europy. Znajduje się na liście światowego dziedzictwa UNESCO ze swoimi 320 (!) zabytkami. Vallettę warto zwiedzić pieszo – przede wszystkim przejść się zaczynając od głównej ulicy – Republic Street – pełnej sklepów, restauracji, lodziarni. To tutaj po raz pierwszy widziałam tak piękne lody w kształcie kwiatów (nie sposób się oprzeć!) – duży kwiatek powstaje z dowolnej ilości smaków, można wybrać wszystkie dostępne! Lodziarnia Amorino jest sieciówką ale lody warte są spróbowania ;).

3. Blue Grotto

Dotarliśmy do podium! Zaszczytne trzecie miejsce w moim rankingu zajmuje Blue Grotto – jaskinie z lazurową wodą. Uwielbiam pływać a jeśli mogę jeszcze przy tym zobaczyć cudowne formacje skalne niczego więcej mi nie trzeba… Dlatego zdecydowałyśmy się skorzystać z oferty miejscowych, którzy organizują krótkie rejsy łodzią po jaskiniach. Koszt takiej przyjemności to 8€. Widoki są piękne, a kolor wody wręcz zachwyca!

2. Dingli Cliffs

Już prawie dotarliśmy do szczytu mojego subiektywnego rankingu! Natura ponad wszystko! Ogrom przestrzeni, cudowne niebieskie niebo, odległość od najbliższego sklepu/miasta/człowieka robi niesamowite wrażenie! Zdecydowanie warto wybrać się tam dla samych widoków, stanąć na skraju klifu i poczuć dreszcz adrenaliny (byle nie za blisko!;)) Z pewnością warto wybrać się tu na zachód słońca, nie zapominajcie o sprawdzeniu rozkładu jazdy autobusów!

1. Comino

Mój numer jeden co prawda nie leży już na wyspie Malta, więc co bardziej czepliwi niech za numer jeden traktują Dingli Cliffs ;). Po zapłaceniu €10 za podróż w obie strony wsiadłyśmy na niewielką łódkę w porcie Cirkewwa i udałyśmy się do miejsca, które mi osobiście pozostanie na długo w pamięci (strona z rozkładem i możliwością kupna biletu) . Mimo sporej ilości turystów na miejscu, znalazłyśmy skrawek skałki tylko dla siebie i podziwiałyśmy widoki. Mowa tu oczywiście o Blue Lagoon na Comino.

Wysepka (trzecia pod względem wielkości w Republice Malty) znajduje się pomiędzy Maltą a Gozo. Zaraz obok znajduje się jej mniejsza siostra Cominotto. Polecamy przeprawić się wpław właśnie na Cominotto gdzie ludzie już nie okupują każdego skrawka przestrzeni.
Na Comino, którego populacja wynosi podobno zaledwie 3 osoby, nie ma ani jednego większego sklepu. Są małe stoiska sprzedające owoce w ananasie, napoje i fast-foody. Polecam sałatkę owocową w ananasie (€5) – przy takich rajskich widokach jakoś lepiej smakowały 😉
Znajduje się tam także darmowe miejsce kempingowe – podobno dość dobrze wyposażone. Jednym z nielicznych budynków jest tamtejsza kaplica (Kaplica Powrotu Matki Bożej z Egiptu).

Nie mogłam odpuścić sobie kąpieli, choć woda tam ze względu na prądy zawsze jest zimniejsza niż na plażach Malty  ;)!. Na miejscu można wypożyczyć leżak za kilka Euro – my nie skorzystałyśmy. W zamian wybrałyśmy się szutrową ścieżką na drugi koniec wyspy na plażę Santa Maria Bay, gdzie panował większy spokój i nie było takich tłumów. Wakacje na Malcie to zdecydowanie plażowanie a to miejsce, mimo swojego bardzo turystycznego i komercyjnego charakteru, zdecydowanie jest warte uwagi.

Czy Malta jest grzechu warta?

Podsumowując – miejsca naturalne, stworzone przez Matkę Naturę robią na mnie zdecydowanie większe wrażenie! Jeśli będziecie na wakacjach na Malcie nie zapominajcie, że oprócz zabytków i zaludnionych plaż są tu także po prostu piękne widoki, których nie można przegapić! Jeśli ktoś z Was jeszcze zastanawia się czy warto spędzić swoje wakacje na Malcie to mam nadzieję, że po tym poście w końcu kupi bilety i ruszy w drogę! Ten kraj wart jest małego podróżniczego grzechu ;).

O mniejszej siostrze Malty – Gozo przeczytacie tutaj: KLIK.